ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΤΟ MASTER PLAN ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

Δευτέρα, 14 Απριλίου 2014



Την Πέμπτη 10 Απριλίου εγκρίθηκε από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του υπουργείου Ναυτιλίας το Αναπτυξιακό Προγραμματικό Σχέδιο Λιμένος Κορίνθου (master plan).  Σ' αυτό αποτυπώνεται ο χωροταξικός και αναπτυξιακός σχεδιασμός του λιμανιού της πόλης για την ανάπτυξη, την αναβάθμιση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του. Η θεσμοθέτησή του (έγκριση master plan) θα δεσμεύει την ανάπτυξη του λιμανιού για τα επόμενα τριάντα (30) χρόνια. Επιβάλλει την τήρηση των χρήσεων γης που χωροθετεί, ενώ η κατασκευή οποιουδήποτε έργου στη χερσαία ή τη θαλάσσια ζώνη λιμένος θα πρέπει να είναι απόλυτα συμβατή με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική στιγμή στη σύγχρονη ιστορία της Κορίνθου. Από την πρώτη στιγμή που ο Δήμος Κορινθίων ανέλαβε τη διαχείριση του Λιμενικού Ταμείου (πριν από έναν περίπου χρόνο), τέθηκε ως απόλυτη προτεραιότητα η ανατροπή του σχεδιασμού που είχε διαμορφωθεί κατά τα έτη 2009-2012. Το εγκεκριμένο Master Plan είναι προϊόν ουσιαστικής συζήτησης, διαβούλευσης, εκτεταμένης ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων με τις δημοτικές παρατάξεις, τους φορείς της πόλης, τους Κορίνθιους. Είναι θωρακισμένο με τις ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και του ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

Το Εγκεκριμένο Master Plan «σχεδιάστηκε» από όλους τους Κορίνθιους
Η πόλη αντιστάθηκε στην πρόδηλη στόχευση ν' αναπτυχθεί ένας εκτεταμένος εμπορικός λιμένας υπερμεγέθους δυναμικότητας στα σπλάχνα της. Ο Σχεδιασμός που παραλάβαμε ως Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο από το Κρατικό Λιμενικό Ταμείο προέβλεπε μεταξύ άλλων: -Κατασκευή ειδικών λιμενικών έργων και χερσαίων εγκαταστάσεων στην περιοχή των αναπλάσεων του Αγίου Νικολάου για την εξυπηρέτηση της εμπορευματικής δραστηριότητας με δυναμικότητα υπερδιπλάσια της υφιστάμενης και δυνατότητα περαιτέρω επεκτάσεων των χερσαίων εγκαταστάσεων. - Χωροθέτηση και Κατασκευή εκτεταμένου κυματοθραύστη μήκους 1,2 χλμ. στα ανοιχτά του βόρειου λιμενοβραχίονα. - Η κατά φάσεις ολοκλήρωση του άνω Σχεδιασμού προέβλεπε αρχικά την κατασκευή του κυματοθραύστη, συνολικού κόστους άνω των 170 εκ. ευρώ και εν συνεχεία τη χωροθέτηση και κατασκευή των λιμενικών έργων και χερσαίων εγκαταστάσεων στην περιοχή των αναπλάσεων του Αγίου Νικολάου για την εξυπηρέτηση της εμπορευματικής δραστηριότητας.  -Οι προτάσεις αυτές εμπεριείχαν τη στόχευση να αναπτυχθεί ένας εκτεταμένος εμπορικός λιμένας υπερμεγέθους δυναμικότητας με υποβαθμισμένη ή δευτερεύουσας σημασίας την επιβατική και τουριστική δραστηριότητα. -Στην κατά φάσεις υλοποίηση των έργων δινόταν σαφής προτεραιότητα στην κατασκευή του εμπορευματικού τμήματος του λιμένα με ορατό κίνδυνο, μετά το πέρας της φάσης αυτής και πριν την υλοποίηση της φάσης που αφορά στην επιβατική και τουριστική δραστηριότητα, ο λιμένας να εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο εμπορευματική κίνηση. Με αυτό τον σχεδιασμό θα υλοποιούνταν ένας εμπορικός λιμένας δυναμικότητας υπερδιπλάσιας από την ανώτατη του υφιστάμενου, με δυνατότητες περαιτέρω επεκτάσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρώην Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας, Καθηγητής Πανεπιστημίου, Λιμενολόγος, κ. Μουντζούρης χαρακτήρισε τον σχεδιασμό αυτό ως σχεδιασμό «.Ρότερνταμ.» Η πόλη όμως αντιστάθηκε. Έθεσε ως στόχο την ανατροπή του Σχεδιασμού αυτού και η προσπάθεια στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία με την έγκριση του Master Plan. Το εγκεκριμένο Αναπτυξιακό Σχέδιο αλλάζει τη μορφή και τη λειτουργία του λιμανιού και τη σχέση του με την πόλη. Επιτρέπει τη μετατροπή του σε έναν σύγχρονο και πολυδύναμο αναπτυξιακό βραχίονα. Το Αναπτυξιακό Σχέδιο που εγκρίθηκε περιλαμβάνει ως κατευθυντήριες γραμμές: -μείωση της χερσαίας ζώνης και απόδοσή της στον αστικό ιστό της πόλης -εκβάθυνση όλης της λιμενολεκάνης για την υποδοχή και εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων στα παραλιακά κρηπιδώματα   -επέκταση των παραλιακών κρηπιδωμάτων (μπροστά από τα κτίρια του λιμεναρχείου και μέχρι τον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης) για τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων -επέκταση του προσήνεμου (βόρειου) μόλου για ενίσχυση της προστασίας από τους ΒΔ ανέμους και διαπλάτυνση αυτού για τη μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων μακριά από την πόλη -κτιριακές υποδομές για λιμεναρχείο, δημοτικό λιμενικό ταμείο και εξυπηρέτηση επιβατών κρουαζιέρας -λειτουργία τουριστικής μαρίνας 350 θέσεων και κτιριακές υποδομές εξυπηρέτησης στην περιοχή του Αγίου Νικολάου με απευθείας οδική σύνδεση προς Π.Ε.Ο. Κορίνθου - Αθηνών -διατήρηση αλιευτικού καταφυγίου στη σημερινή του θέση  -ενοποίηση της οδού Αγίου Νικολάου στο τμήμα του αλιευτικού καταφυγίου. Η άμεση υλοποίησή του Σχεδιασμού αυτού αποτελεί προτεραιότητα για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και την πόλη. Η υπό κατάρτιση μελέτη εξεύρεσης πηγών χρηματοδότησης των κατ' ιδίαν έργων, η άμεση αναθεώρηση του Σχεδίου Ασφαλείας του λιμένα και η εκπόνηση των κατ' ιδίαν μελετών με προτεραιότητα στις μελέτες κατασκευής μαρίνας και εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης εξασφαλίζουν την αναπτυξιακή πορεία του λιμανιού και της ευρύτερης περιοχής. Ως φορέας διαχείρισης του λιμανιού οφείλουμε να ευχαριστήσουμε δημόσια όσους συνέβαλαν στην επίτευξη του κοινού αυτού στόχου. Τις δημοτικές παρατάξεις και τους επικεφαλής τους, ιδιαίτερα τον κ. Γιώτη και τον κ. Χριστάκη. Τον πρώην Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, Καθηγητή Πανεπιστημίου, κ. Μουντζούρη. Τα υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας, ιδιαίτερα τον κ. Σπανό, διευθυντή της Δ.Λ.Υ. Τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, ιδιαίτερα το Διευθυντή κ. Περόγαμβρο. Τις υπαλλήλους του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Το μελετητή, Τους φορείς της πόλης, Όλους τους Κορίνθιους
Αντώνης Ι. Παππάς - Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κορίνθου